esmaspäev, august 18, 2008

Laste kasvatusest

Ooohhh… Gavini muusika on mul katuse vist paigast 2ra ajanud. Eile l2ksin plaadipoodi ja tellisin tema seni ilmunud t2htsamad plaadid. 4 sotti yhe plaadi eest on muidugi p2ris kr6be hind, aga ma ytlen, v22rt kraami eest olen ma n6us sellist raha maksma. Nyyd ma siis ootan postiljoni, nagu v2iksena j6uluvana ja oma kauaoodatud kingitust. Teate, ennast peab ikka armastama ja vahel vb ju enesele v2ikseid kingitusi teha.. Hea raamat v6i plaat, kontsertipilet v tavap2rasest kallim 6htus66k heas restoranis. Mis seal salata, ma armastan ennast ja ma tean k6igist k6ige paremini, mis mind r66mustab. Ma olen elu jooksul saanud igasugu kingitusi ja k6ige paremad kingid on olnud need, mille puhul Sa n2ed, et inimene on seda ostes, valides, valmistades v6i otsides kogu hinge ja sydamega Sulle m6elnud. Kui ma ise kingitusi teen, siis ma l2htun 2st asjast, et pakis oleks midagi praktilist & midagi sydamest. Ma yritan v2ltida m6ttetute asjade kinkimist. Emaga yksp2ev korteri asju arutades tuli jutuks soolaleib ja ta ytles, et hirmuga m6tleb, kui inimesed hakkavad kylla tulema ja ostavad mingeid jubedaid vidinaid, mis kuhugi ei sobi, sinu maitsele ei vasta v on yldse j6ledad tolmukogujad. Sellep2rast ma alati r6hutangi, et teisele inimesele kinki tehes, pyya m6elda kes ta on, milline on tema taust ja huvid. Pyya l2htuda isiksusest. Teine asi, mis meil samal p2eval emaga jutuks tuli oli ootamatud kylalised. Me m6lemad oleme seda sorti inimesed, kes ei kannata, kui etteteatamata tullakse v kui kodu on l2bik2igu hoov, mis on yks p6hjus, miks ma tahan korterit veidike kaugemale. St automaatselt seda, et tulevad siiski ainult kutsutud inimesed, sa saad v6tta eraldi aja, et koristada v nt poes k2ia. Ma olen kylalislahke inimene, aga mulle meeldib pakkuda oma kylalisele m6nusat vastuv6ttu, tekitada neis tunnet, et nad on oodatud.

Eniveis…mul on nyyd k2sil n2dalane puhkus ja ma t6eliselt naudin vaikust ja rahu. Vaatan h2id saateid, m6nulen vannis, koristan & kokkan. Kvaliteetaeg! K6ige parem asja juures on muidugi see, et kui ma yksi kodus olen, siis rock on taevani ja ma ise l6ugan ka veel otsa.

Teate, ma vaatasin eile yht videot…

http://www.youtube.com/watch?v=Hdo_wYIOkcM

Esimene kord kui ma seda vaatasin, hakkasid mul pisarad lihtsalt voolama. Miks? Sest mul seostusid isa ja poeg ja selle yhenduse erilisus. Eile vaatasin just realityshowd Wife Swap ( naiste vahetus ) ja seal oli ka yhes perekonnas teemaks see, et vanematel polnud laste jaoks p2evaplaanis aega. Lapsed olid kunstiklassis ja tantsutrennis ja kus kuradis veel. L6puks kui nad koju j6udsid, tegid nad kiirelt oma koolitykid, s6id ja kobisid magama. Tyypiline t2nap2eva pereelu. Ja teises peres olid elu selline, et ema istus 24h kodus, lapsed ei tegelenud ka mitte millegagi. Inimesed kipuvad 22rmustesse minema ja unustama, et 6nn peitub tasakaalus. 6eldakse kyll, et sa ei saa teada midagi lastekasvatusest, kui Sul endal pole neid olnud. Ma julgen siinkohal veidi vaielda. Ma olen olnud 1,5a n6 kasuema rollis, pool aastat olen ma lapsehoidjana t66tanud. Ja uskuge v mitte, see annab piisava kogemuse, et omada arvamust. Lisaks olen ma ju ise ka kunagi laps olnud. 2 k6ige olulisemat asja on distsipliin & aeg, ma r6hutan kvaliteetaeg. Ma k2isin lastega hiljuti bussireisil, v2iksema jaoks oli see suht koht esimesi vististi ja see r66m, mis tema silmist v2lkus oli nii siiras. V6i nt pisem armastab kiikuda, ta vb seda tundide viisi teha. Ja vb sa m6tled kodus, et oo ma ei viitsi t2na temaga kuhugi minna, m2ngi toas autodega jne, siis isegi 2 v 3 aastastel on need tegevused, mida nad lihtsalt nii naudivad. Ma m2letan ennast u samaealisena, ka minu lemmiktegevuseks oli kiikumine. Ja mul on sellest lihtsast tegevusest senini nii kirkad m2lestused. Kuidas ma 6htuti l2ksin oma kiigu peale, surusin hoogu nii kuidas jaksasin ja imetlesin kuuseokste vahel paistvat p2ikseloojangut. Need on minu isiklikud, erilised m2lestused, mis vb teistele tunduvad tyhised... Ja sp ma oskangi hinnata oma praeguste laste r66me. Kui kutt istub kiigule ja ytleb Higer, higer! Ja kui ta siis hullup66ra narma hakkab, ta lihtsalt l6kerdab, sest see on tema r66m. Kuna me koguaeg kiigume, siis ma kirjutasin talle laulu, mida ta alati nyyd kiikudes tahab, et ma laulaksin. Ja niimoodi me kahekesi kiigume ja laulame ja r22gime erinevatest asjadest ja unistustest, tema v2ikestest unistustest. See on meie yhine kvaliteetaeg, n2ib ehk tyhine, aga mitte meie jaoks. Distsipliin, see puudub paljudes perekondades, m6ned vanemad kehtestavad kyll reeglid, tasud ja karistused, aga ei t2ida neid. Lapsed on arukamad, kui me arvata oskame. Nad teavad, et kuigi ema lubas, et kui Sa tuba ei korista, ma sind sinna t2nna kaasa ei v6ta & kui see ema siis siiski ytleb, et ah las j22b see tuba, hakkame minema, siis kulla lapsevanemad, see pole mitte mingi kasvatus, lollitate vaid iseennast. Mina ei hakka oma lastega lolli m2ngima, tuleb olla karm. Kui ikka s6na ei kuula, siis ma luban sellist asja, mida ma saan v2ga edukalt t2ide viia ja j2tan nt n2dalaks ajaks ilma maiustusteta. V2ga lihtne ja t66tab v2ga edukalt ja kui te kord olete t6estanud, et peate oma s6na, siis uskuge lapsed hakkavad niimoodi n66ri m66da k2ima, et te ise ka ei usu. K6ige hullem on see, kui lapsed on 2ra hellitatud. Kui nad on harjunud k6ike saama, l66n aga pilli keset toidupoodi lahti ja kyll see h2bi k2tte surev ema siis ikka selle kommipaki ostab. Unista edasi p6ngerjas, minuga ei manipuleeri yksi 3a. Korista oma m2nguasjad keset tuba kokku, siis v6ib-olla v6ib juba m6elda kommi peale, aga mida kauem sa siin mu n2rve s66d, seda kauem oma ainsa karuga m2ngid. Kas ma tundun Teile 6el? Aa, ok, eks teie siis k2ige piripillidega poes ja elaga oma enda ostetud m2nguasja kuhjas, mis on tuba m66da laiali loobitud ja teie olete see armas pereema, kes lisaks sokkidele ka barbisid kokku korjab. Loomulikult lastel tuleb lasta m2ngida jne, aga minu meelest pole palju palutud, et enne magama minekut korjad sa oma kola kokku, saad selle eest kleepeka kirja ja kui n2dala l6puks on sul 5 klepsu koos , saad preemiareisi loomaaeda. See oli lihtsalt n2ide ja ilmselt k6igile peredele ei sobi selline arvepidamine, aga ma ei talu kui lapsed pole kasvatust n2inud. Muidugi, l6ugavad ja dramatiseerivad ka siin peres, ega kes meist jumal on eksole, aga siis j2rgneb ka karistus.

Tulles tagasi video juurde, siis kui ma sellist pilti n2eksin yhel p2eval reaalselt oma kodus… Siis ma v6iksin 70selt surra ja 6elda, et ma olen elus saavutanud k6ik, millest ma unistanud olen…

1 kommentaar:

Mäu ütles ...

Võõrad lapsed on alati võõrad. Enda omadega ei saa ette meõlda kõike, sest nende puhul on teine tunne. Kindlasti on distsipliini vaja, aga tegelikult on lastega, kes on ennekõike armastatud, neil on neist hoolivaid, neid kuulavad ja nendega arvestatud vanemad, oluliselt kergemini ka n-ö distsiplineeritavad, tihti nad ei vajagi suuremat käskude süsteemi, sest nad on valmis ka ilma selleta arvestama vanematega ning oma kohustega tegelema.
Üldjuhul on ka lapsed kodu peegel. LAps, kes kaubanduskeskuses mänguasja pärast sellist tralli teeb, kasutab sellist vanemaga manipuleerimist väljaspool kodu, sest kodus see ju toimib.

Külaliste osas olen ise sama meelt. Ülekäiguhoovi ei pea, aga sõpru armastan vastu võtta. Samamoodi siiski tahaks, et mul oleks aega eelnevalt koristada ja kasvõi kohvigi teha, sest siis tunneb ka külaline end ju paremini. :)