neljapäev, mai 10, 2012

Siiras sõprus või äri?

Kujutlege ette, et te tutvute uue ja toreda inimesega. Vestlete erinevatel teemadel ja tunnete, et olete leidnud uue ja huvitava sõbra. Ühel päeval räägib see sõber, et tahab Sulle anda midagi väga väärtuslikku. Nt soovitab Teile üht head raamatut. Sõbrad ju ikka teevad nii. Loete raamatu läbi ja juba sõber helistabki, et uurida, kuidas siis meeldis ja oli ju vahva lugemine jne. Räägite raaamatust ja juttu sisse ka oma igapäeva muresid ja rõõme. Sõpus näib arenevat. Ühel päeval helistab sõber uuesti - Teie rõõmustate, et küll on ikka tore, et ta minu tegemiste vastu huvi tunneb jne. Kuniks sõber teatab, et selle loetud raamatuga on võimalik ka äri teha. Olete küll natuke üllatunud, et kas siiis seda head raamatut ei soovitatudki puht südamest, aga otsustate siiski asjaga lähemalt tutvuda. Kui kogu skeemi teile tutvustatakse, mõistad, et kõik need sõbralikud kõned olid tehtud vastava skeemi järgi. Helista talle, räägi smalltalki, küsi raamatu kohta, lõpeta kõne. 2 päeva möödudes helista uuesti, ole särav ja positiivne ja räägi, kuidas see raamat on Sinu elu muutnud. Helista jälle ja paku talle võimalust teenida.  Ja nüüd kujutage ette, mis tunne on sel inimesel, kes oli arvanud, et leidis sõbra, aga tegelikult oli ta vaid süsteemi ohver ja nn "sõber" saab vaid teatud summa selle pealt, et ta nii usinalt tööd teeb ja uusi inimesi värbab.


Raha on vaja teenida ja loomulikult on välja töötaud mitmeid skeeme,  kuidas müügitööd edukalt teha, aga ma olen alati seda meelt olnud, et kui toode või teenus on tasemel, siis me ei pea vale või varjamisega inimesi selleni tooma. Eriti alatu on see, kui me teeskleme sõprust, et saada materiaalset kasu. 


Ma ei kahtle, et teatud tooted või organisatsuioonid on fantastilised. Ma ise kuulun maailma parimasse erakonda, aga ma võin käsi südamel öelda, et ma pole kunagi mingi skeemi järgi kedagi kuskile kutsunud või teeselnud siirast huvi, mille taga on puhas omakasu. Sellised asjad tulevad ju lõpuks välja ja see tekitab palju nördimust ja segadust ja igal juhul teeb organisatsioonile või tootele pigem antireklaami. 




Kui ma soovitan sõbrale pesupulbrit võui raamatut, siis ma ei eelda ju, et ta kaupa ostes või raamatut lõpuks lugedes mulle ka 10€ annaks. 


Kui Sa oled müügimees, siis ole aus ja avameelne - meil pole põhjust kahelda, et Sinu toode on hea. Kui Sa oled sõber, siis ole siiras sõber, mitte ära skeemita, varja ja valeta, sest nii ei soovi keegi osa saada ei Sinu sõprusest, tootest, teenusest ega organisatsioonist. 


Keegi ei arva, et miski peaks tasuta olema, kellegil pole hea asja eest kahju maksta, keegi ei kahtle, et müügitöö on  vajalik, aga kui selle nahka lähevad sõprussuhted ja ärist saab kinnisidee ja rahast, edust ja feimist saab olulisem väärtus kui aususest, siirusest, sõprusest ja heatahtlikusest, siis on aeg pilk peeglisse heita ja küsida - kas ma ise olen enda üle uhke?




Isiklikult sain mõni aeg tagasi eriti kohutava kogemuse osaliseks, kui mulle helistas üks tüütu müügimees ja teatas, et öelgu ma kõik opi ajad üles ja alustagu nende toodete tarbimisega. Kõige hullem oli veel see, et tal oli jultumust väita, et ta on Inglismaal arstiks õppinud, mis hiljem selgus oli lausvale. Ja kuidas ma ka ei püüdnud teda sabast raputada, see oli lausvõimatu - tegemist oli maniakiga! Kuigi need tooted on tunnustatud ja head, siis ettevõtte maine küll minu silmis kannatas ja mitte vähe.

Kommentaare ei ole: