laupäev, juuni 14, 2014

Pane mõistus enda kasuks tööle!

Hästi palju räägitakse tänapäeval sellest, et kuula oma südant ning mõistusest räägitakse nagu vaenlasest, kes meid teelt eksitab. Aga kas on ikka nii? Mina avastasin ühel hetkel, et mitte asjata pole inimesele antud nii aju, kui süda. Olen minagi teinud pelgalt kõhutunde baasil päris suuri otsuseid, mis on tol ajahetkel olnud mõistusevastane. Need otsused on alati end õigustanud, kuid siiski-siiski inimesele on antud ka mõistus ja seda ei tohiks alahinnata. Minu jaoks on mõistus justkui kõrgem intelligents, õigemini kõrgem intelligents on oskus mõistust  ning head vaistu käsikäes kasutada. Ma toon näite: miski teie sees ütleb, et teie suhtega on midagi paigast ära. Intuitsioon annab märku, et midagi on valesti. Sel hetkel te veel ei mõista, mis toimub, kuid tajute seda tunnet ja see ei anna rahu. Seda tunnet ei tohi eirata, enamjaolt see tunne ei peta. Õigemini tunne ei peta kunagi, aga me võime seda signaali valesti tõlgendada. Nüüd jõuame punkti, kus me vajame vastuseid. Siin tuleb appi mõistus, keda kõik alati eksiteele viimises süüdistavad. Lihtne analüüsivõime ja psühholoogia baasteadmiste omamine aitab tegelikult jõuda meil selleni, mida vaist on öelda üritanud. Nt tajute, et teie partner on pidevalt hajevil või eemalolev, lausa närviline. See on taju,  aga põhjusteni te selle taju abil siiski ei jõua. Nüüd olete jõudnud punkti, kus pidevalt olete partneriga tülis. Teie teete justkui kõik, et kenasti läbi saada, aga ikka on tüli majas. Tajute, et miski on valesti, aga aru ei saa, mis toimub. Nüüd annabki mõistus teile vastused. Kui partner kisub teiega pidevalt tüli, siis sellel on alati põhjus. Ta provotseerib teid. Teie Ego asub kaitsepositsioonile ja ründate vastu. Teine pool aga seda just ootabki, et siis saaks minna sinna või teha seda, mida ta teha tahtis. Pange tähele enda umber toimuvat. Kui mees läheb jooma või kui tal on armuke, siis tegelikult on ta suutnud enne seda kodus korraliku sõjasituatsiooni tekitada täiesti tühjast kohast. Õppige analüüsima ümberringi toimuvat. Toon näite elust enesest. Sõidame härraga punktist A punkti B. Järsku hakkab mees rääkima ühest naisest. Ta ei ei vali kõnealust naist suvaliselt, vaid toob teemasse inimese, kelle puhul ta eelneva kogemuse põhjal teab, et see ärritab mind. Jään rahulikuks, sest olen otsustanud, et seekord ei lange konflikti, vaid olen vaatleja. Mees näeb, et ma ei võta tuld. Teema vaibub. Jõuame esimese söögikohani. Mees, kes tavapäraselt iial väljas söömas ei käi, hakkab rääkima, et kui mul on kõht tühi, võiksime kohe sööma minna siia. Vastan, et kodus on süüa küllaga, pole tarvidust. Sõidame edasi. Järgmise pubi juures teatab mees, et siin pubis töötavad tema sõbrad, siin saab lausa tasuta süüa, lähme siia. Vastan, et kodu on ju siinsamas, lihad lähevad kapis vanaks, teeks need ikka ära. Mees vaikib. Jõuame poeni. Mees teatab, et poodi on vaja minna. Vastan, et kodus on kõike, just käisin poes, pole vaja minna raha raiskama. “Kas paprikat on?” “On”, vastan mina. Järgmine küsimus, mis pole sugugi suvaline:”Kas kaunpipart on?” Mees teab väga täpselt, et ma ei kasuta kaunpipart. Sain kohe aru, et need on otsitud vabandused, et poodi pääseda. Tegelik tõde oli see, et mehel olid neelus alkoholi järele ja sealt tulid ka need veidrad käitumismustrid. Kui ma poleks võtnud jälgija rolli, oleks tema esimene katse kohe õnnestunud. Miks mees räägib teistest naistest, tavamees ei hakka ju lambist võõrastest naistest vatrama. Igal käitumisel on alati põhjus. Mees teadis, et ma ärritun, viskan ta kuskil kraavipervel maha ja ta saan pudeli juurde lipata. Miks oli vaja järsku välja sööma minna? Sest mees teadis, et tavapäraselt ma armastan väljas söömas käia ja kodus alkoholi pole. Ta lootis taas klaasikese taha saada. Miks mees tahtis poodi minna? Miks tal oli järsku kaunpipart vaja osta keset ööd? Sest mehel oli vaja veiniriiulist miskit kaasa haarata. Läbi mõistuse ja analüüsi näeb sellised asjad kõik läbi. Või võtke mehed, kes petavad. Need totrad  peretülid ei tule niisama. Selleks, et armukese juurde pääseda, oskavad mehed ikka ulmetülisid genereerida. “Sul on põrand korralikult pesemata, Sa ei hooli meie kodust ja oled kehv naine!” “Miks see supp juba jahedaks on läinud?” Just sellised väärastunud etteheited tulevad nende suust, kes otsivad põhjust tüliks, selle asemel, et ausalt ära rääkida, et mind ootab keegi teine. Seda, et mees on alkoholilembene või mehel on armuke, aitab meil taibata meie sisetunne, kuid selleks, et faktidega argumenteerida on vaja teravat mõistust.

Naised on väga emotsionaalsed ning lähevadki selle manipulatsiooniga kaasa ja seeläbi annavadki mehele võimaluse oma tahtmine saada. Ütlen ausalt lausa huumorinurgaks muutub kogu draama, kui me õpime säilitama sisemist rahu ning ei allu provikatsioonidele. Kõik see, mis ajas muidu mu pea valutama ja tekitas ahastust oli järsku nii selge ja nii odav, et huvi säärase mehe vastu kadus üleöö. Sama lugu petjatega - kui naised on läbi hammustanud, mis tegelikult toimub, on need mehed jäetud kiiresti ja igavesti.

Vaadake, mitte keegi ei taha koos olla manipulaatoritega, inimestega, kes mängivad, valetavad, terroriseerivad ning ei suuda teist austada või ausad olla. Selliste terroristidega saate eluaeg draamat ja jäätegi end süüdistama, et äkki ma olengi paha naine, et tuba korrlikult ei korista või äkki ma olengi liialt armukade ja ei lase mehel isegi teistest naistest rääkida jne. MANIPULATSIOON! PROVOKATSIOON! MÄNGUD! 

Täiskasvanud inimesed selliseid mänge ei mängi. 

Kogu minu jutu point on siiski see, et nii nagu koomas olevat inimest on raske nimetada täiselujõuliseks, kehtib sama ka inimese kohta, kes kuulab vaid südant või sisetunnet. Inimesele on põhjusega loodud ka aju ning mõistus ning seda ei tasu alahinnata või anda mõistusele negatiivset alatooni. Minu meelest on mindud liiale vaimsusega, kus rõhutatakse, et mõistus eksitab ja mõistus on paha. Ei ole. Minu kogemus ütleb lihtsalt, et sisetunne annab impulsi ja mõistus aitab protsesse lahti mõtestada. Nt äritehingute puhul olen jätnud tehinguid viimasel minutil ära, sest sisetunne on ristid ette löönud. Mõistus suudab seda otsusta adkevaatselt hinnata ning argumenteerida alles mõned päevad hiljem, kui on kogunud piisavalt infot. Kuulake om sisetunnet, see annab teile aegsalt märku ning jätab mõistusele aega info töötlemiseks, et sünniksid parimad otsused. 

Kommentaare ei ole: