teisipäev, juuli 17, 2012

Kopp,kopp!Kes on? Mormoonid oleme!


Ma usun, et enamikel eestlastel on olnud kokkupuudet jehhoovatunnistajatega. Neid ikka aeg ajalt kolistab uksetaguseid pidi. Mina olen alati seda meelt olnud, et piibliga pähe taktika ei tööta kåll mingil moel ja iga inimene peab siiski ise oma t6e ja teekonna leidma. Me v6ime ju öelda, et ka telereklaamid pååavad meile pähe määrida kindla brändi telfoni v6i kodumasinat ja miks ei tohiks erinevad uslised liikumised oma "toodet" tutvustada, aga ma jään ikkagi enda juurde, et religioon ja usk pole laiatarbekaup, mida saab pähe määrida.

Minu isiklik teekond on olnud päris pikk ja keeruline. Paberite järgi olen kristlane ja ma åldse ei väida, et piibel ei sisaldaks vägagi t6epäraseid ja lugemist väärt t6desid, aga Jumalat kui sellist pole ma kunagi käinud kirikus otsimas - ma pole kunagi tundnud, et kirikus oleks Jumal mulle mingil moel lähemal. Minu t6de on, et Jumal on igas inimeses ja teda ei saa otsida väljastpoolt. aga see on minu t6de ja ma ei kujuta ette, et läheksin seda kellelegi peale suruma. Inimesed on ju erinevad, nende kogemused, vajadused ning väärtushinnangud on erinevad. Kirik on minu jaoks pelgalt organisatsioon, millel pole mitte mingit seost teekonnaga iseendani, vaid see on koht, kus åldjuhul on mingit sorti hierarhia ja kehvemal juhul ka eksisteerib isikukultus. 

K6ik taandub energia tasemele ja pole vahet, kas Sa palud Jumalat v6i lauajalga, kui Sa millegile pingsalt  m6tled, siis m6ttest saab reaalsus nagunii. Kindlasti eksisteerivad mingid nähtamatud j6ud ja on olemas kaitseinglid jms valgusolendid, aga ilmselt nad ilmutavad end 6igel ajahetkel 6igetele inimestele ja nii sånnibki isiklik kogemus ja isiklik usk. Ma usun, et 6ppida on nii budistidelt, moslemitelt, kristlastelt ja miks mitte ka jehhovistidelt v6i mormoonidelt, aga ei saa luua oma isiklikku usku pelgalt åhe mehe teooria v6i 6oetuse baasil. Nimetagem seda pimedaks usuks.

Aga mitte sellest ma ei soovinud rääkida. Ma elan teadupärast hetkel Soomes ja tegelen kirjatööga ning åhel päeval oli lubanud mulle kålla tulla minu s6branna, kes oli unustanud eelmisel 6htul paar oma asja minu autosse. Uksekell heliseski ja tormasin seksikas siidises hommikumantlis uksele. Ups! S6branna asemel vaatasid mulle vastu hoopis kaks soliidset noormeest - mormoonid. 

Imelik oleks olnud ka uks ebaviisakalt nina all kinni låkata ja nii ma jäingi uksele k66luma.  Vaesekesed, nad komistasid väga vale inimese otsa. Tulid teised mulle Jumalast rääkima, aga asi l6ppes sellega, et ma pidasin pika loengu hoopis neile, kuidas Jumal pole mingi väljaspool meid elav nähtus keda peab kirikust otsime ning  uksetaguseid pidi kolistamise asemel v6iks noortel meestel mingi asjalik hobi olla. Ma åtlesin poistele, et saate aru, inimesed ja nende teekonnad on erinevad, te ei saa tulla oma påhakirjaga kellegile pähe lööma, kasutage seda aega selleks, et saada oma k6rgema minaga kontakt, leidke kontakt oma sisemise Jumalaga, sest Sina oledki Jumal. Värisesid seal nagu väiksed haavalehed, siis ma hakkasin neile juba Hiina filosoofiast rääkima, mis peale nad veel rohkem värisesid ja åks pomises, et "Hiina keelt ma ei oska" - haah, ma ka mitte!  L6puks oli nii, et ma rääkisin ålevaatlikult  oma raamatust ning selgitasin, et minu vaimne teekond on selles punktis, kus ma olen leidnud oma isikliku t6e ja seda läbi väga karmide ja 6petlike elukogemuste. Pähe tuubitud tekst påhakirjast ja kuiva reooria levitaine, mille taga puudub åldse isiklik kogemus, on minu jaoks v66ras. Lubasid teiesed kohe kunagi tagasi tulla, et meie vestlus jätkata. Kurb oli see, et nad on harjunud sellega, et neid saadetakse perse v6i kuulatakse kohustundlikult, aga kui asi arenes diskussiooniks, siis oli nende esitlus n6rk. Nad teevad midagi, mis on neile pealesurutud, aga nad ise veel kahtlevad oma teekonnas. Nad pole end leidnud. Usulahud ongi eksinud lambukeste sektid. Keegi åtleb kellegile, et nii on ja see keegi lihtsalt usub. Ei ole seal peale ajupesu taga mitte åhtki isiklikku ilmutust, ega kogemust. See on umbes sama, kui venelased kirjutavad ajaloo raamatu, siis see ajalugu on hoopis teistsugune, kui nt eestlaste kirjutatud 6pikus. See mis on kuskil t6ena kirjas, pole iialgi objektiivne, see on kellegi subjektiivne arusaam. Nii nagu pole ma kuulnud, et kamp kristlasi oleks korraga näinud Jumalat, inimestel on erinevad kogemused ja erinevatest ajahetkedest. Järelikult nende nägemus ja kogemused on totaalselt erinevad ja kui see neid isiklikult 6nnelikuks teeb ja see tundub töötavat, siis milles probleem. Usu, kirjuta, räägi ja kui keegi tahab Sind kuulata v6i omab sarnast kogemust, siis tuleb ta ise - teda ei pea sundima selleks, ega toore j6uga kirikusse vedama. Inimene läheb ikka sinna, kuhu såda teda kutsub - ehk siis vaba tahte printsiip v6iks ka selles kåsimuses jätkuvalt säilida. 

See selleks. Sellega see lugu teps mitte ei l6ppenud. Juba järgmisel päeval olid noorhärrad jälle platsis. T6id mulle påhakirja lugeda ja puha ja lubasid järgmisel päeval uuesti tulla. See seksikam tååp teatas, et ta peab ise mingile koosviibimisele minema, aga tema asemel tuleb kaks  uut misjonäri. Åhes6naga ma olin lubanud end järgmiseks päevaks  3 noore mormooni m6jusfääri.  Ma åtlesin ka neile, et saavad nad ikka aru, et mulle ajupesu ei anna teha, aga religiooni teemal vb vestelda ikka. Poistel oli lausa piiblist kirjakoht ära märgitud, mille peaksin järgmiseks päevaks läbi lugema.



Påådsin kohtumiseks korralikult ette valmistada, lugesin siis ettenäidatud kirjakoha läbi, ajasin kapist serviisi välja, l6in ennast lille ja googeldasin välja isegi åhe väga huvitava eestlaste poolt tehtud dokumentaafilmi mormoonidest. Tuleb tunnistada, et väga hea ja informatiivne film on! 



 Loomulikult mul tekkis kohe miljon kåsimust ja olin valmistunud väga sågavaks ja huvitavaks diskussiooniks. 

Saabuski siis järgmise päeva pärastl6una. S6branna oli mind vahetult enne hoiatanud, et teed nad ei joo, seega olin valmis väikseks apsakaks, et minu kaetud laud tuleb lihtsalt tåhjaks t6sta. Uksekell heliseski, kolme asemel kaks tååpi,"Meil on Sulle halb uudis! Meil keelati nö omapäi Sinuga kohtumine ära ja kolmas misjonär pidi tööle minema. Ma olen nii pettunud, oleksin tahtnud sisse tulla ja juttu puhuda. Me tuleme homme uuesti!”

"Mis m6ttes Teil keelati ära?"

 "No kunagi oli åks vanem proua, kes väitis, et misjonärid olid temaga keelatud asju treinud ja åldse mida inimesed m6tlevad, kui me  niimoodi mingi neiu juures oleme?" 

"Okei, aga minu meelest on neiu koos kolme mehega veel kahtlasem!Kui ma 6ieti aru saan, tulete ju homme kolmekesi tagasi?"

 "Ma tean jah, aga selline oli organisatsiooni n6ue ja sellised on reeglid!"

"Ok, aga kui te homme tulete, siis ma olen ikkagi neiu ja Teie olete mehed - see ei muutu ju... 
"Ei noh, kolmekesii me tohime tulla..." What the heck? Tundub, et ega nad ise ka ei saanud aru, mis erilist vahet seal oleks, aga s6nakuulelikud poisid siiski.


"Okei, eks te tulge siis, sest mina teie kirikusse oma jalga ei t6sta nagunii ja kuskil uksepeal ma ka ei viitsi siin k66luda, kui rääkida, siis ikka pikalt ja p6hjalikult." 

 ULME!!! Kutil olid nagu sipelgad påksis, tahtis teine nii sisse astuda, aga näe kirik keelab.  Kåsisin siis selle tee joomise kohta ka. "Meil on tervislikud eluviisid ja teed ja kohvi me t6esti ei joo, aga v6id endale teed keeta." 

"Okei, ma ei tarbi ka kohvi ja alkoholi, aga mis ajast tee kahjulik on???"  Vastust ma ei saanudki! Vähemalt olid nad rahul sellega, et pakun siis homme kommi...

Eks ma jään sii ootama ... 

Viies ennast nååd asjadega kurssi, siis see usulahk on t6esti väga veidra ajaloo ja veel veidramate traditsioonidega. Nt on lubatud mitmenaisepidamine ja mees, kes nede piibli on kirjuanud, omas ise åle 30ne naise ja selgituseks åtlevad usutunnistajad ise, et:"Ju Jumal siis tahtis nii!" Hmm..väga loogiline! Huvitav, et Jumal pole mul soovitanud veel 3 meest pidada ... Kerge diskrimineerimine Härra Prohveti poolt, kes väidab, et Jumal ise teda k6netas, kui ta s6numit kirja pani... 

Eriti ållatav on, et selles filmis nad räägivad misjonärid avameelselt, et keegi kolmas isik åtleb neile ette, millist lektååri nad lugeda tohivad, milliseid filme vaadata, millist muusikat kuulata. Täielik isikuvabaduste piiramine ja totaalne vangla. Kuidas saab sellises keskkonnas keegi vaimselt areneda? Kuidas saab v6tta åks inimene endale sellist 6igust teiste inimeste eest otsustada? Ma ei suuda lihtsalt neid asju m6ista... Aga kui inimene on sellise tee valinud, siis on see tema enda 6nn, rist ja viletsus ...Kahju lihtsalt noortest inimestest, sest just noori k6ige enam värvatakse... 

Aga tuleb tunnistada, et soliidsed ja  head näevad nad t6esti välja, nagu ka sellest filmist selgus, siis neil on kohustus iga päev pool tundi trenni teha. Pole paha ju! No igatahes tundub, et olen saanud uued fännid. Huvitav kas neil on koguduses ainult mehed v6i mis värk on, aga millegipärast neid mehi mulle nååd uksest sisse sajab ja mitte vähe :P Poleks ehk pidanud tol saatuslikul päeval poolpaljalt uksele ilmuma ... 

JÄTKUB

Kommentaare ei ole: